Yöunista nipistäminen on yleensä huono idea

Vuorokauden tunnit tuntuvat harvoin riittävän kaikkeen siihen, mitä haluaisimme päivän aikana ehtiä tehdä. Helposti käykin niin, että jätämme unen vähemmälle, jotta saamme lisäaikaa töille ja harrastuksille. Toisinaan tämä johtaa vieläkin hankalampaan kierteeseen, kun työ aiheuttaa stressiä eikä liian vähäinen uni riitä siihen, että palautuisimme päivän rasituksista. Toisinaan kyse on myös siitä, että uni ei yksinkertaisesti tule, vaikka sille olisi varattu riittävästi aikaakin.

Kropassa saattaa riittää virtaa, vaikka yöunet jäisivät vähäisiksi. Aivojen toimintaan liian vähäinen uni vaikuttaa kuitenkin nopeasti. Univajetutkimuksissa on havaittu, että jo yksi valvottu yö vastaa suorituskyvyssä noin yhden promille humalaa. Aivot huoltavat itseään unen aikana ja mikäli tätä huoltoa ei päästä riittävällä tavalla suorittamaan, eivät aivot jaksa käsitellä uutta tietoa tai muistaa jo opittua. Mielialan laskua on havaittavissa lähes saman tien univajeen jälkeen ja haasteet alkavat tuntua ylivoimaisilta. Useimmat kokevat olonsa ärtyneiksi. Loputtomiin ei kehokaan pärjää ilman unta. Liian vähäinen uni sekoittaa kehon sokeri- ja rasva-aineenvaihdunnan ja nostaa näin diabeteksen ja ylipainon riskiä. Pidempään jatkunut unettomuus alentaa vastustuskykyä ja nostaa veren tulehdusarvoja.

Suurin syy unettomuuteen on stressi

Miksi me sitten valvomme, vaikka uni olisi meille niin kovin tärkeää? Suurin valvomisen syy on stressi. Stressitilassa saatamme vaipua uneen kun väsymys on kasvanut tarpeeksi suureksi, mutta unenkin aikana stressihormonit pitävät aivot liikkeellä. Stressi ja unettomuus ruokkivat helposti toisiaan. Jos nukahtaminen on ollut aiemmin hankalaa, alkaa ihminen herkästi pelätä unettomia öitä jatkossakin. Tämä puolestaan johtaa siihen, että nukahtaminen on entistä vaikeampaa.

Hyvän unen aikana hengitys tasaantuu, verenpaine laskee ja pulssi hidastuu. Uni auttaa elimistöä elpymään päivän rasituksista, aivojen puolella päivän aikana opitut asiat tallentuvat muistiin. Erityisesti syvän unen ja REM-unen aikana lihakset pääsevät rentoutumaan täydellisesti. Unen aikana ulkoiset ärsykkeet eivät häiritse aivojen toimintaa, joten ne saavat keskittyä rauhassa erilaisiin huolto- ja rakennustöihin. Tämä kaikki parantaa merkittävästi elämänlaatua ja ehkäisee useita sairauksia.

Ilman unta ei tapahdu oppimista

Unella on kaikista suurin vaikutus oppimiseen ja muistiin, ja juuri nämä osa-alueet kärsivät ensimmäisenä unen puutteesta. Unen avulla saavutetaan ensinnäkin perusvireys, jotta asioita voidaan opetella tai monimutkaisia pulmia ratkoa. Seuraavana yönä unen aikana opitut asiat painuvat mieleen, tiedot ja taidot jalostuvat ja siirtyvät lyhytaikaisesta työmuistista pitkäaikaiseen muistiin.

REM-unen aikana käytössä ovat ne samat hermosolujen väliset liitokset, joita olemme käyttäneet päivällä. Aivot kelaavat uusintojen tapaan päivän kokemuksia ja lujittavat näin käytössä olleita hermoyhteyksiä. Mikäli minkä tahansa harjoittelun jälkeen nukkuu liian vähän, jää harjoituksen hyöty selvästi vähäisemmäksi.

Kohti hitaampaa elämää

Nykykulttuurissamme ihannoidaan aktiivisuutta ja tehokkuutta ja nukkuminen nähdään helposti toisarvoisena, ymmärtämättä, että tehokkuutta ei ole ilman unta. Olemme osin itse ajaneet itsemme tilanteeseen, jossa heräämme aamusta toiseen ärtyneinä huonosti nukutun yön jälkeen. Melko harvoilla uniongelmat johtuvat vaikeista unihäiriöistä, vaan paljon useammalla kyse on elintavoista. Helpoin tapa lisätä unen laatua onkin kiinnittää huomioita elintapoihin. Liikunta rentouttaa ja auttaa nukkumaan paremmin, lisäten myös päivävireyttä. Terveellinen ja oikein ajoitettu ruokailu tukee laadukasta nukkumista. Tuttu neuvo on myös laittaa älylaitteet hyvissä ajoin ennen nukkumaanmenoa pois käytöstä.

Pyrimme päivästä toiseen selviämään vähemmällä unella kuin oikeasti tarvitsisimme. Ratkaisuna voisi olla unen brändääminen ja yhtäkkiä nukkuminen olisikin trendikästä. Askeleita tähän suuntaan on jo otettu ja slow lifesta onkin ennustettu tulevan varsinainen megatrendi, kun ihmiset alkavat havahtua liian vähäisen unen negatiivisiin terveysvaikutuksiin.

Felix