Stressin hallitseminen parantaa saman tien elämänlaatua

Stressi kuuluu elämään ja täysin siltä ei voi välttyä kukaan. Ihan tavallinen arkikin voi aiheuttaa stressiä. Suhtautumista stressiin ja stressinhallintaa voi kuitenkin jokainen opetella. Lisäksi voi kartoittaa sitä, mikä stressiä aiheuttaa ja tätä kautta oppia tekemään tietoisia valintoja ajankäytön suhteen. Näin stressin saa pysymään sellaisella tasolla, että siitä ei aiheudu haittavaikutuksia. Stressinhallinnassa erityisen tärkeää on puuttua tilanteeseen jo silloin, kun haittavaikutuksia ei ole vielä päässyt kehittymään. Opettele siis tunnistamaan stressioireet ajoissa ja kuuntelemaan kehoasi.

Hallinnassa oleva stressi voi olla parhaimmillaan jopa myönteinen tunne. Stressi auttaa valmistautumaan suoritukseen ja yltämään siinä parhaimpaansa. Väliaikaisen stressin on todettu jopa lisäävän tarkkaavaisuutta sekä keskittymis- ja suorituskykyä. Liiallinen tai liian pitkään jatkunut paine kuitenkin alkaa sotkea elimistön palautumisjärjestelmää ja johtaa vähitellen uupumiseen. Tärkeää olisikin huomata, milloin positiivinen stressi muuttuu negatiiviseksi ja miten se kehossa näkyy.

Aloita stressin purkaminen paperille

Jos olet ajautunut tilanteeseen, jossa stressi on pitkittynyt ja alkaa aiheuttaa jo oireita, huomaat että ajatukset alkavat helposti kiertää samaa kehää ja maailmankuva kapenee. Tällöin voi olla avuksi, jos pystyt purkamaan tilanteen paperille. Aloita listaamalla kaikki mahdolliset asiat tehtävälistalle. Tärkeää on, ettei mikään jää päähän muistettavaksi vaan kaikki on siirretty paperille. Jo pelkästään tämä voi helpottaa kuormitusta. Asioita on monesti myös helpompi käsitellä, kun ne on siirretty konkreettisesti paperille ja samalla saat paremman otteen stressistä, se ei ole enää vain epämääräistä ahdistusta.

Tämän jälkeen aseta asiat tärkeysjärjestykseen. Jaottele erikseen asiat jotka pitää hoitaa tänään tai lähipäivinä, asiat jotka pitää hoitaa tällä viikolla ja asiat jotka pitää hoitaa tässä kuussa. Voit järjestellä tehtäviä myös sen mukaan, kuinka paljon aikaa niiden tekemiseen kuluu. Tällöin nopeammin hoidettavia töitä on helppo napsia listalta sopivissa väleissä ja olo helpottuu kun niitä saa vedettyä yli. Varaa joka viikko jokin tietty aika tämän tehtävälistan käsittelyyn. Jos listalla on pääasiassa kiireisempiä asioita, voit varata esimerkiksi puoli tuntia joka päivä niiden hoitamiseen. Keskity päättämäsi aika vain listan asioihin ja anna sitten taas olla.

Tilanne voi parantuakseen tarvita pysyviä muutoksia

Jos ylikuormitus on jatkuvaa, täytyy pohtia onko töissä tai elämässä liian paljon hoidettavaa. Työtilanne kannattaa ottaa reilusti puheeksi esimiehen kanssa, sillä hänenkin on tärkeää tietää jos sinulla on liikaa töitä. Jos stressi taas liittyy arkeen, voit rauhassa miettiä olisiko arkea jotenkin mahdollista helpottaa. Voisiko kotia siivota tarvittaessa harvemmin tai sopia vaikka tietyn siivouspäivän? Voiko kotitöitä jakaa tasaisemmin? Oletko yksinkertaisesti haalinut kaikkea mukavaa niin paljon, etteivät tunnit päivässä riitä? Myös lähtökohtaisesti miellyttävät asiat voivat muuttua stressaaviksi, jos niitä kasautuu liikaa.

Muista ottaa tarpeeksi aikaa itsestäsi huolehtimiseen ja perusasioihin. Esimerkiksi se, että saat tarpeeksi unta öisin täytyy olla prioriteeteissa aivan kärkipaikalla. Väsyneenä maailma näyttää mustemmalta ja haasteet jopa mahdottomilta. Sama koskee nälkäisenä olemista. Monesti jätämme kiireessä unet vähemmälle tai hotkimme lounaaksi jotain epämääräistä, mutta loppujen lopuksi tämä ei auta meitä olemaan yhtään sen tehokkaampia. Toki kaikkien elämässä on sellaisia hetkiä, jolloin näistäkin asioista voi joustaa, mutta niiden täytyy olla poikkeuksia. Erityisen vaikealta tuntuu ottaa aikaa liikunnalle tai muulle mieleiselle tekemiselle, mutta jälleen kerran tämä luultavasti auttaa sinua suoriutumaan paremmin kaikesta muustakin. Sinulla on kaikki mahdollisuudet onnelliseen ja tasapainoiseen elämään, anna itsellesi lupa siihen.

Felix