Säännöllisen liikunnan edut

Liikunta on terveellistä, se on kiistaton tosiasia. Meidät on luotu liikkumaan, eikä istumaan tietokoneen ääressä, kokouksissa tai auton ratissa.

Valtavasti tutkimuksia on tehty liikunnan erilaisista hyödyistä, ja liikunnan hyödyt ovat, paitsi fyysisiä, niin myös psyykkisiä. “Terve sielu terveessä ruumiissa” ei ole pelkkä iskulause, vaan totisinta totta. Jos emme liiku, kärsii ruumiin lisäksi myös mieli. Mutta ei riitä, että käymme lenkillä kerran kuukaudessa. Vaikka vähäinenkin liikunta on aina parempi kuin ei liikuntaa laisinkaan, vasta säännöllinen liikunta saa aikaan pitkäkestoisia muutoksia elimistössä. Osa terveysvaikutuksista näkyy tai tuntuu välittömästi kun aloitamme liikkumisen. Toiset vaikutukset ovat havaittavissa vasta viikkojen tai kuukausien säännöllisen liikunnan jälkeen.

Fyysiset edut

Kun liikumme, elimistö toimii paremmin ja sen toiminnon nopeutuvat. Elimistön kuona-aineet poistuvat nopeammin ja ravintoaineet kulkeutuvat ripeämmin soluille. Elimistö polttaa rasvaa tehokkaasti, ja tämä vaikutus jatkuu jopa 14 tuntia liikunnan jälkeen. Lihasmassa kasvaa, verenpaine alenee, insuliinin tarve vähenee ja glukoosin sieto tehostuu. Veren hyvän HDL-kolesterolin määrä kasvaa, ja huonon LDL-kolesterolin määrä vähenee. Eipä ihme, että liikkuessa ja heti liikunnan jälkeen olo on parempi monella tapaa.

Fyysiset edut

Jos päätät lähteä lenkille, jo ensimmäisillä askeleilla elimistössä tapahtuu positiivisa muutoksia. Hiilihydraatti- ja rasva-aineenvaihdunta nopeutuvat välittömästi, lepoverenpaine laskee ja nivelten jäykkyys vähenee. Liikunnan jatkuessa säännöllisenä 2-4viikon ajan, lihasvoiman kasvun voi jo havaita. Jos liikunta on esimerkiksi reipasta kävelyä vähintään 10min pätkissä, ja yhteensä vähintään 2,5h viikossa, tai useampia 8-12 toiston lihaskuntoharjoituksia pari kertaa viikossa, niin kahden kuukauden jälkeen lepoverenpaine ja leposyke ovat molemmat laskeneet. 3kk kohdalla voi jo todeta hengitys- ja verenkiertoelimistön kestävyyskunnon nousseen, ja 3-6kk paikkeilla HDL, eli hyvä kolesteroli veressä alkaa nousta. Luuston vahvistuminen liikunnan ansiosta voidaan havaita noin vuoden säännöllisen liikunnan jälkeen. Nuorilla luuston tiheys kasvaa liikunnan myötä, ja ikäihmisillä liikkuminen hidastaa osteoporoosia. Luusto vahvistuu eniten lajeissa, joissa on enemmän kehon painoa kantavia iskutyyppisiä liikkeitä ja nopeita suunnanmuutoksia, kuten esimerkiksi nopeissa mailapeleissä, voimistelussa tai voimaharjoittelussa. Esim. pyöräily ja uinti eivät vaikuta luustoon samalla tavalla vahvistavasti. Vuoden säännöllisen liikunnan jälkeen voi yleensä jo huomata painon laskeneen, ja liikunnan jatkuessa valtimoterveys paranee jatkuvasti, ja diabetesriski laskee.

Psyykkiset edut

Henkisellä puolella mielelle tekee hyvää saada lepoa samalla kun ruumis työskentelee. Ajattelemme paremmin kävellessämme, eli aivot työstävät asioita liikkeessä paremmin kuin paikalla ollessa. Kotona istuessa ahdistus ja masennus saattavat saada mielestä valtaa, mutta kun liikumme, sisällä tai ulkoilmassa, ahdistus irrottaa otettaan ja aivot erittävät serotoniinia ja endorfiineja, jotka ovat mielihyvää tuottavia aivojen välittäjäaineita. Liikunta edistää sosiaalisia suhteita ja parantaa stressin sietoa. Lisäksi se kasvattaa valkean aineksen määrää aivoissa, ja hidastaa harmaan aineksen tuhoutumista. Onkin tutkittu, että liikkuminen parantaa muistia, ja hidastaa, tai jopa estää Alzheimerin tautiin ja skitsofreniaan mahdollisesti johtavia muutoksia aivoissa. Mitä nopeammin säännöllisen liikunnan aloittaa, sitä nopeammin pääsee nauttimaan sen hyödyistä. Jos liikkuu säännöllisesti, ja äkkiä lopettaa liikkumisen, edut alkavat pikkuhiljaa karista. Osa nopeammin, ja osa hitaammin. Lihaskunto laskee melko nopeasti kun säännöllinen harjoittelu lakkaa, mutta sen saa palautumaan verraten nopeasti kun taas aloittaa liikkumisen. Samoin luun rakenne heikkenee nopeasti jos liikunta lopetetaan, mutta toisin kuin lihas, liikunnan vahvistavat vaikutukset luustoon näkyvät hitaasti.

Mieleen liikunnalla on kuitenkin hyvin nopea vaikutus, ja hyvän mielen voit saada vaikka heti, jos lähdet liikkeelle. Ja jos teet liikunnasta säännöllisen osan elämääsi, myös fyysisistä ja psyykkisistä eduista tulee pysyviä.

Felix