Älypuhelinten vaikutukset aivoihin

Tutkimusten mukaan älypuhelimet vaikuttavat aivoihin monin eri tavoin. Mitkä ovat älypuhelinten vaikutukset aivoihin? Koska älypuhelimet ovat nykyään yleisiä, se on kiinnostavaa terveydenhuollon ammattilaisille, mielenterveysalan ammattilaisille, opettajille, vanhemmille ja kaikille, jotka käyttävät älypuhelinta säännöllisesti.

Jos sinua pyydettäisiin olemaan päivä ilman älypuhelinta, voisitteko tehdä sen helposti? Tutkijat, jotka ovat pyytäneet osallistujia olemaan ilman puhelimia eri ajanjaksoille, ovat havainneet, että teknologiatapojen rikkominen jopa suhteellisen lyhyeksi ajaksi voi olla äärimmäisen vaikeaa. Kävele mihin tahansa julkiseen paikkaan ja löydät todennäköisesti ihmisiä, jotka käyttävät puhelimia eri tarkoituksiin, puhelujen suorittamisesta sähköpostin tarkistamiseen, Twitterin päivittämisen jälkeen. Puhelimistamme on tullut erottamaton osa elämäämme. Mutta onko tämä riippuvuus älypuhelimista vaikuttanut aivoihimme? Viimeaikaiset tutkimukset viittaavat siihen, että älypuhelimen käyttö vaikuttaa todellakin aivoihin, vaikka pitkän aikavälin vaikutukset eivät ole vielä nähtävissä. Pohjois-Amerikan Radiologiayhdistyksen tutkimuksessa, tutkijat havaitsivat, että nuoret, joilla on ns. Internet- ja älypuhelinriippuvuus, osoittivat todellakin epätasapainoa aivokemiassa verrattuna kontrolliryhmään. Toinen tutkimus, joka ilmestyi Kuluttajatutkimuksen yhdistyksen lehdessä, osoitti, että kognitiivinen kapasiteetti pieneni merkittävästi, kun älypuhelin on ulottuvilla, vaikka puhelin olisi sammutettu. Asiantuntijat viittaavat siihen, että kaikki tämä puhelimen käyttö voi vaikuttaa lasten sosiaaliseen ja emotionaaliseen kehitykseen, että se voi heikentää unen kuvioita ja että se saattaa jopa kääntää joitakin ihmisiä laiskoiksi ajattelijoiksi.

Puhelin ja Tablet-käyttö saattavat heikentää sosiaalisia tunteita

Pediatrics -lehdessä esiintyvässä kommentissa Bostonin yliopiston lääketieteen korkeakoulun tutkijat tarkastelivat lähemmin älypuhelinten ja iPadin käyttöä koskevaa kirjallisuutta hyvin pienten lasten keskuudessa. Tällaisten laitteiden käyttäminen lasten viihdyttämiseen tai rauhoittamiseen, he varoittavat, voivat vaikuttaa haitallisesti heidän sosiaaliseen ja emotionaaliseen kehitykseen. ”Jos näistä laitteista tulee hallitseva menetelmä pienten lasten rauhoittamiseksi ja häiritsemiseksi, voivatko he kehittää omia itsesääntelymekanismejaan?” Tutkijat kysyvät.

Asiantuntijat ehdottavat, että käytännön toiminnot ja suoraa ihmisen vuorovaikutusta koskevat käytännöt ovat parempia kuin interaktiiviset pelit. Mobiililaitteiden käyttö tulee erityisen ongelmalliseksi, kun tällaiset laitteet korvaavat käytännölliset toiminnot, jotka auttavat kehittämään visuaalisen ja moottorin ja sensorimotorin taitoja. Tutkijat huomauttavat kuitenkin, että on vielä paljon tuntemattomia siitä, miten mobiililaitteiden käyttö vaikuttaa lasten kehitykseen. He kyseenalaistavat, voivatko älypuhelinten ja tablettien liiallinen käyttö häiritä sellaisten sosiaalisten ja ongelmanratkaisutaitojen kehittymistä, jotka ovat paremmin hankittuja jäsentämättömän pelin aikana vuorovaikutuksessa ikäisensä kanssa.

Älypuhelimesi saattaa pitää sinut yöllä

Älypuhelimen tai tabletin käyttö nukkumaanmenoaikana saattaa häiritä unta, eikä siksi, kun haluat tarkistaa sähköpostisi, selata Facebook-uutissyötettäsi tai pelata Trivia Crackia. Sen sijaan jotkut nukkumisasiantuntijat varoittavat, että mobiililaitteesi näytöllä näkyy vain sellaista valoa, joka saattaa vain hälyttää uniajan, vaikka olisit sammuttanut laitteen.

Älypuhelimesi saattaa pitää sinut yöllä

Kansallisen tiedeakatemian julkaistussa tutkimuksessa tusina aikuista osallistujaa luki iPadia neljä tuntia joka ilta ennen nukkumaanmenoa tai lukemaan painettuja kirjoja hämärässä valaistuksessa. Viiden peräkkäisen yön jälkeen kaksi ryhmää vaihtoivat. Tutkijat havaitsivat, että ne, jotka olivat lukeneet iPadilla ennen nukkumaanmenoa, näyttivät melatoniinin, joka lisääntyy koko illan ajan ja jotka aiheuttavat uneliaisuutta, tasojen laskua. Näiden osallistujien oli myös enemmän aikaa nukahtaa, ja he kokivat vähemmän REM-unta koko yön.Syyllinen? Useimpien mobiililaitteiden lähettämä sinisen valon tyyppi. Silmien takana olevat solut sisältävät valoherkän proteiinin, joka poimii tiettyjä valon aallonpituuksia. Nämä valoherkät solut lähettävät sitten signaalit aivojen “kelloon”, joka säätelee kehon vuorokausirytmiä. Normaalisti sininen valo huiput aamulla, mikä osoittaa kehollesi herätä päivän. Punainen valo lisääntyy illalla, mikä osoittaa, että on aika tuhota ja mennä nukkumaan. Keskeyttämällä tämä luonnollinen sykli mobiililaitteiden lähettämän sinisen valon avulla normaalit unihälytyssyklit heitetään ulos. Kun seuraavan kerran yrität leikkiä mobiililaitteesi kanssa sängyssä, mieti mahdollisia vaikutuksia aivoihin ja nukkumaan ja harkitse paperikirjan ostamista.

Felix